Selasa, April 28, 2009

masyarakat TV


Masyarakat TV.

Alhamdulillah, elektif dah habis, maknanya cuti bermula, makna yang lebih mendalam lagi ialah pulang ke rumah bertentang mata dengan semua ahli keluarga….mmm…best…

Perjalanan pulang ke rumah, terasa sangat jauh, walhal tidak sejauh sahabat-sahabat yang di sebelah utara,mahupun pantai barat ataupun yang sebelah selatan..tapi saya rasa perjalanan kali ini memang jauh…

Pertengahan perjalanan, sempat abang berhenti di sebuah restoran. Kami berhenti makan dan minum...

Ketika sedang menikmati juadah, pandangan dan perdengaran saya terfokus dengan seorang lagak penyanyi muda yang muncul di kaca tv sedang mempersembahkan sebuah lagu, yang sangat asing, tidak pernah saya ”ter”dengarnya..

Gerak-geri penyanyi muda ini sangat lincah, mengikut muzik latar lagunya...mmm..

Pakaiannya? Boleh digambarkan oleh semua orang,tiada beza dengan mereka yang terlibat sebagai penghibur tanah air.

Suaranya? Saya rasa bolehlah dibayangkan oleh semua orang juga, tetapi mungkin yang saya dengar kali ini, boleh bagi 5/10...

Rasa macam malu dengan telatah anak gadis muda ini, sebab saya juga satu agama dengannya..ISLAM..malahan satu kaum dengannya..MUSLIMAH..

Kalau didepan kaca tv, saya boleh memberikan senyuman ”sinis” dek melihat perwatakannya.sempat juga saya senyum-senyum kambing melihat gerak-geri tariannya saya fikir sedikit sumbang.. dengan perpandangan itu masyarakat tv..."senyum je ler"


Tapi..
Kalau ini masyarakat di depan mata,,siaran langsung..macamana agaknya respons saya..masih mampu memandang sinis?ataupun senyuman kambing..as hadiah untuknya?..itu sahaja erk??....tak mampu saya fikir..

Tapi inilah realiti masyarakat tv yang sememangnya idola bagi masyarakat setempat terutamanya remaja....

Semua berpusu-pusu mengejar glamoruos! tanpa menyedari hakikat, yang populariti yang melanggar syariat agama..jaminannya kita pasti turut popular di akhirat..
Yakni tika dibacakan kembali setiap amal kebajikan kita.
Setiap kali dibacakan dosa.. malu bukan kepalang..segala perilaku kita dipertontonkan......


firman ALLAH s.w.t:


Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami Telah melihat dan mendengar, Maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin."

(as-Sajdah : 12)

mmm..


Begitulah, hebatnya masyarakat luar yg sememangnya amat memerlukan bimbingan daripada mereka yang faham...insyaALLAH..kitalah masyarakat yg ”faham”itu...

Wallahualam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan